Bli medlem i Höörs scoutkår!

För att gå med i vår scoutkår kan du göra en intresseanmälan som skickas direkt till vårt medlemsregister. Fyll i uppgifterna nedan så hör vi av oss till dig inom kort. Fält som är markerade med * är obligatoriska.

Just nu har vi kö till samtliga avdelningar utom Rover och Utmanare.
Barn med föräldrar som vill bli ledare, eller ta uppdrag, har förtur.

Vem kan bli scout?

Nästan alla kan bli scouter. Men det krävs att du delar våra värderingar om alla människors lika värde
och att du förstår att i Scouterna är vi rädda om varandra och är schyssta kompisar.

Här ställer du dig i kö – denna intresseanmälan måste fyllas i, du kan inte dyka upp oanmäld.

När kan en bli scout?

Barn kan börja i Scouterna som 6-åringar.
Även äldre barn kan börja i Scouterna.

Även som vuxen kan du bli Scout!
Vi har alla ledarutbildningar som krävs och du får delta i dessa. Vi lär oss mycket av varandra genom learning by doing.
Ledare kan du bli och vara hela livet.

Vad krävs för att bli scout?

I Scouterna känner vi ansvar för och respekterar varandra oavsett sexuell läggning, nationalitet eller funktionsvariationer.
För att få vara med krävs att du försöker och vill vara snäll.

De första tre mötena går det fint att testa om Scouterna är någonting för ditt barn, eller dig själv.
Då får också ledarna en möjlighet att se om det fungerar bra. Ibland behöver du som förälder vara med ditt
barn under mötena.

Kostnad

När ni bestämt er för att fortsätta beställer ni en skoutskjorta och halsduk, samt tillser att barnet har rätt
kläder för att vara utomhus oavsett väder.

Om ni behöver hjälp med kostnad för detta säger ni till ledarna så hjälper vi till att söka pengar ur Scouternas stödfond. Ni kan också söka pengar själv från stödfonden. Till terminsavgift, läger och utrustning.

Kåren har också ett Friluftsbibliotek från vilket ni kan låna viss utrustning.

Terminsavgift från höstterminen 2024 är 795 kronor. Den inkluderar Brohajken på hösten och Vårhajken på våren. Avdelningshajker och sommarläger tillkommer.

Vi säljer inte kakor/lotter eller annat. Däremot ska vårdnadshavare ställa upp och göra kårtimmar, minst 2 timmar per barn.

Får mitt barn en plats?

Vi har kö i avdelningarna för Spårare, Upptäckare och Äventyrare.
Barn med förälder som kan ta på sig att vara med på mötena som, först hjälpledare och efter hand ledare, har förtur!

Vi vill att antalet scouter ska styra antalet ledare

… och inte tvärt om.
Vi har som mål att ha max 5 scouter per vuxen.

En avdelning består alltid av en Avdelningsledare och ett ytterligare antal ledare.

Hos oss är alla ledare på samma villkor, men man kan göra klart att man inte kan/vill vara med och planera, eller ta ansvar för möten,
utan istället komma och stötta på mötena.

De enda kraven som finns för att bli ledare är att man delar våra värderingar om alla människors lika värde, är myndig, går kursen trygga möten och är beredd att visa upp ett begränsat registerutdrag. När du sedan varit ledare en till två terminer går du ”Leda scouting”, eller ”Leda scouting i korthet”.

Och du – det finns inga krav på förkunskaper, vi lär upp dig och du får också kostnadsfria ledar-utbildningar speciellt anpassade för scouting.
Du behöver inte heller kunna sova på liggunderlag, eller vara jättebra på att göra upp eld. Vi hjälps åt!

Varmt välkomna till en fritid som bygger på schyssta värderingar!

En intresseanmälan måste fyllas i  om du skall delta på våra möten.